środa, 26 czerwca 2013

Sopockie i Wrocławskie Sołtysy-czyli "krzyżówka Krzyżówki"

Sołtysy są to nietypowo ubarwione kaczki krzyżówki. Może być to efekt mutacji
genetycznej, której prawdopodobieństwo zwiększa się w przypadku tzw. chowu wsobnego, z którym
możemy mieć do czynienia w osiadłych populacjach miejskich. Część dziwnie ubarwionych ptaków to efekt krzyżowania (zamierzonego lub nie) z rasami hodowlanymi. Są na to dowody np. w przypadku populacji miejskiej we Wrocławiu. Trzecia grupa to uciekinierzy, lub celowo wypuszczone osobniki z ras hodowlanych, zarówno mięsnych, jak i ozdobnych. Oczywiście istnieje prawdopodobieństwo, że takie ptaki będą się krzyżować z osobnikami o wyglądzie normalnym, przekazując swoje geny do populacji. oto jak wygląda normalna kaczka krzyżówka(samiec i samica)-zdjęcia z Wikipedii
Jednak mieszkając we Wrocławiu zauważyłam i sfotografowałam mnóstwo sołtysów różnych typów




a oto rodzinka "sołtysia"

 Oto moja ulubiona kaczka-zawsze kiedy miałam jakieś życiowe wątpliwości szłam nad fosę miejską w okolice pl.Jana Pawła II i zastanawiałam się czy jest samcem czy samicą...

.....jednak jej płeć jest dla mnie nadal nieodgadniona(na szczęście nie mieszkam już we Wrocławiu)

Jednak pewnego razu dosłownie przetarłam oczy ze zdumienia. Zobaczyłam to o czym mówili wszyscy: w fosie miejskiej żyją żółwie czerwonolice- wielkie jak bochny chleba....
:
Żółwie czerwonolice zazwyczaj żyją w Ameryce Północnej i Środkowej. Więc skąd się wzięły w fosie? Otóż parę lat temu panowała moda na te żółwie, ludzie masowo kupowali je(podobno można było je kupić nawet na Świebodzkim za grosze). Zapomniano jednak o żywotności tego gatunku i kiedy się znudził, ludzie po prostu wypuszczali je do fosy. Część z nich przetrwała. Na zimę zakopują się w głębokiej warstwie mułu i czekają na wiosnę. Na szczęście w tych warunkach nie mogą się rozmnażać. Są traktowane jako gatunek inwazyjny. W niektórych rejonach mogą stanowić zagrożenie dla naszego rodzimego żółwia błotnego(ale nie fosie, bo żółw  błotny w fosie nie występuje). Czytałam na stronie Stacji Morskiej,że jednego znaleziono na Stogach(znosił wody słonawe skubaniec!)

A oto sopocki sołtys zaobserwowany  w Sopocie w stawie przy ulicy Reja

i kilka zdjęć z tegoż zbiornika






Dla zainteresowanych zjawiskiem sołtysów  http://www.kuling.org.pl/malardy2/pliki/soltysy_typy.pdf

1 komentarz:

  1. Popatrz popatrz a okazuje się że w Sopocie jest Sołtys i znowu czegoś się nauczyłem

    OdpowiedzUsuń